„Dobre” składniki w kosmetykach – proteiny

proteiny

To już trzecia część postów o składnikach w kosmetykach, mających pozytywny wpływ na nasze włosy  i skórę. Dzisiaj napiszę coś o proteinach, czyli białkach prostych.

Proteiny

 Białka proste zbudowane są z aminokwasów połączonych wiązaniami peptydowymi. Zainteresowanie tymi związkami wynika z faktu, iż są one podstawowymi składnikami wszystkich żywych organizmów. Same aminokwasy są ponadto składnikiem NMF (natural moisturizing factor), czyli naturalnego czynnika nawilżającego, występującego w warstwie rogowej, którego zawartość wywiera wyraźny wpływ na wygląd i elastyczność naszej skóry. Większość protein stosowanych w preparatach kosmetycznych to produkty częściowej lub całkowitej hydrolizy białek naturalnych.

Działanie

Proteiny są klasycznymi substancjami czynnymi, stosowanymi do pielęgnacji. Już Kleopatra zażywała kąpieli w oślim mleku, mających zapewnić jej piękną, jedwabistą skórę. Główna ich funkcja w kosmetyce to działanie nawilżające i zmiękczające, poza tym dzięki własnościom filmotwórczym i powinowactwu do keratyny odpowiadają między innymi za efekt napinający skórę – wykorzystywany w tzw. produktach o chwilowym działaniu liftingującym.

W kosmetyce zastosowanie znalazły głównie białka, które są naturalnymi składnikami skóry jak kolagen, elastyna i keratyna. Należy jednak pamiętać, że pomimo procesu hydrolizy cząsteczki tych białek nadal są zbyt duże, aby móc przenikać w głąb skóry właściwej, dlatego nie mają one wpływu na zwiększenie ilości naturalnego kolagenu czy elastyny w skórze.

Poza naturalnymi białkami skóry wykorzystuje się także białka mleka, jedwabiu oraz niektóre proteiny roślinne, na przykład z pszenicy, kukurydzy, groszku, soi.

Proteiny są jednymi z bardziej efektywnych i interesujących substancji służących poprawie kondycji włosów – mają zdolność wypełniania ubytków w strukturze włosa i dzięki temu chronią go przed dalszym zniszczeniem, postępowaniem zmian niekorzystnych. Proteiny są w stanie wzmocnić strukturę włosów poprzez jej uzupełnienie o 10%. Zdolność optymalnego działania protein uzależniona jest od odpowiedniego stosowania ich.

Oznacza to następujące postępowanie z produktami zawierającymi proteiny:

1. powinny one przebywać jak najdłużej na włosach (im dłużej tym lepiej, czyli np. proteiny zawarte w szamponie do włosów mają zdecydowanie słabsze działanie na jego wzmocnienie poprzez uzupełnienie ubytków niż odżywka nałożona po umyciu włosów, chodzi tu zarówno o czas jak i fakt wymywania protein w procesie mycia włosów i skóry)

2. mycie wypłukuje proteiny zabezpieczające strukturę włosa, więc po każdym myciu należy stosować produkty z proteinami; sama woda też wypłukuje proteiny.

3. Efekt końcowy stosowania protein uzależniony jest od ich ilości jaka wniknęła i pozostała w strukturze włosa.

 Jakich protein szukać w składzie kosmetyku?

- Hydrolyzed Silk (hydrolizat jedwabiu)

- Hydrolyzed Milk Protein (hydrolizowane białka mleka)

- Hydrolyzed Wheat Protein (hydrolizowane białka pszenicy)

- Hydrolyzed Keratin (hydrolizowana keratyna)

- Hydrolyzed Soy Protein (hydrolizowane białka soi)

-Collagen (kolagen)

-Hydrolyzed Elastin (elastyna)

Możecie wykorzystać też proteiny znajdujące się w domowych przysmakach:

-mleko

-żółtko jajka

-żelatynę

Używając kosmetyków z proteinami, musicie jednak pamiętać o równowadze nawilżająco-proteinowej. Ważne jest, żeby stosować kosmetyki z substancjami zarówno nawilżającymi, olejami,  jak i proteinami. Zbyt dużo protein może prowadzić do przeproteinowania włosów. Jeśli Twoje włosy są suche, szorstkie, napuszone , końcówki zaczynają sie kruszyć to znaczy, że przesadziłaś z proteinami. O tym jak poradzić sobie z przekarmieniem włosów proteinami, przeczytacie w następnym poście:)

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.