Zdrowa dieta: dlaczego powinno się moczyć orzechy

Cześć Dziewczyny!

Dzisiaj napiszę Wam o tym, dlatego warto, a nawet powinno się moczyć orzechy przed spożyciem. Nieświadomi plusów tej prostej czynności, zwykle wcinamy orzechy prosto z torebki, nie wiemy ile na tym tracimy, a co możemy zyskać. Mam nadzieję, że tak jak ja skorzystacie z poniższej wiedzy.

Na początek może napiszę Wam o bogactwie składników odżywczych zawartych w orzechach.  Bez względu na gatunek orzechy mają podobne wartości odżywcze. Zawierają dużo białka, witamin (A, z grupy B i E), minerałów takich jak potas, fosfor, wapń, żelazo, magnez, cynk, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika.

Dzięki witaminom z grupy B korzystnie wpływają na funkcje mózgu: poprawiają sprawność umysłową, pamięć i koncentrację. Obecność witaminy A wpływa korzystnie na wzrok  i skórę. Witamina E dodaje młodości i wigoru oraz hamuje procesy starzenia się organizmu.

Kwas foliowy zapobiega anemii oraz jest niezwykle ważny dla kobiet w ciąży. NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe), a wśród nich omega-3 chronią przed chorobą wieńcową i nowotworami, obniżają poziom złego cholesterolu LDL i podwyższają dobry HDL.

DSCF1768

Dlaczego orzechy powinniśmy moczyć przed spożyciem?

Nie moczone orzechy  zawierają inhibitory enzymów, zabezpieczają one przed przedwczesnym wykiełkowaniem. a w żołądku człowieka powodują, że są wolniej trawione. Inhibitory to związki chemiczne powodujące właśnie zahamowanie reakcji chemicznej, a w tym przypadku trawienia. Dodatkowo pokarmy zawierające te inhibitory mogą powodować powiększenie trzustki.

Orzechy są otoczone skórką, która pełni rolę ochronną przed utratą cennych wartości odżywczych. I dobrze! Lecz by móc uwolnić witaminy i minerały musimy orzecha uwolnić z tej skórki. Na przykład na jesień orzechy włoskie obieramy z tej gorzkiej żółtej skórki (wtedy, gdy są świeże jest to bardzo łatwe).

DSCF1766Dzięki moczeniu orzechów po ich spożyciu nasz organizm wchłania 100% zawartych w nich enzymów oraz witamin,  zaś bez moczenia tylko 40%. Orzechy takie także są zdrowe, ale nasz organizm nie ma możliwości wykorzystania całości ich dobrodziejstw.

Dzięki moczeniu orzechów nie tylko wchłaniamy więcej wartości odżywczych, ale także przepłukujemy je z brudu czy soli, powodujemy, że są szybciej trawione (czyli energia wydzielana jest szybciej) oraz miększe (dobre na przykład dla osób ze słabym uzębieniem lub wtedy gdy chcemy je ugnieść na pastę czy pasztet).

Długość moczenia zależy oczywiście od grubości skórki.

Na przykład orzechy nerkowca moczymy zaledwie jedną godzinę z powodu cieniutkiej skórki (tak e orzechy także ją posiadają) zaś migdały już sześć godzin.

W czym moczymy?

Oczywiście w wodzie, najlepiej przegotowanej, ostudzonej, wlewamy jej dwa razy tyle ile orzechów. Po moczeniu warto wykorzystać taką wodę do podlania kwiatów.

Jakie jest zalecane spożycie orzechów? 

Najkorzystniejsze dla zdrowia jest spożywanie garści orzechów kilka razy w tygodniu. Powinny być stosowane jako zamiennik na przykład niezdrowych przekąsek nie zaś dodatkiem do nich, gdyż cechują się dość dużą kalorycznością. Oczywiście najlepiej spożywać je na surowo, bez poprzedniego pieczenia lub smażenia, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury dochodzi do obniżenia zawartości składników aktywnych oraz bez dodatków: soli, paprykowej posypki czy lukru.

Polecam Wam serdecznie wcinanie moczonych orzechów, a może już robicie to od dawna? Dajcie znać w komentarzach:)

Pozdrawiam!

Madie

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
  • mlle

    Czy wiesz moze ile godzin moczyc pistacje?

    • madie

      Myślę, że 4 godziny wystarczą:)