Zdrowe nawyki żywieniowe, które udało mi się wprowadzić

IMG_7832

Zdrowe nawyki żywieniowe warto wprowadzać powoli, tak by łatwo można było dostosować się do nowego trybu odżywiania, bez swoistego „szoku”, po którym prawdopodobnie wrócilibyśmy do starych przyzwyczajeń.

Zdrowe nawyki żywieniowe, które udało mi się wprowadzić w życie.

Ja zmiany zapoczątkowałam od jedzenia samodzielnie zrobionego chleba na zakwasie. Zwykle jest to chleb pszenno-żytni z otrębami, różnymi ziarnami typu słonecznik, dynia, siemię lniane, sezam lub czarnuszka. Wpis o chlebie + przepis. 

Taki chleb jem nieprzerwanie od 4 lat i nie wyobrażam sobie powrotu do sklepowych bochenków czy bułek. Nie ufam nawet tym ciemnym i droższym pieczywom, ponieważ także do nich dodawane są spulchniacze, konserwanty, a dla koloru barwniki np. karmel.

healthy food

Kolejnym krokiem była całkowita rezygnacja z kupowania sklepowych wędlin i kiełbas. O parówkach już nie wspomnę! Jeśli na Święta lub inne uroczystości planuję podać jakieś mięso do chleba, to kupuję u sprawdzonego sprzedawcy chudy kawałek szynki lub łopatki i sama ją przygotowuję marynując i gotując w wodzie z dodatkiem majeranku. Wtedy wiem, że jem samo mięso a nie dodatki.

Ogólnie nie jestem przeciwniczką mięsa, zdecydowanie nie jestem wegetarianką, ale raczej staram się ograniczać jego ilość, spożywać je tylko np. raz w tygodniu, a w pozostałe dni wybierać potrawy z większą ilością warzyw.

Oprócz większej ilości warzyw, jem także sporo kasz. Ostatnio ogromnie posmakowała mi kasza gryczana nieprażona (biała) oraz kasza owsiana. Stosuję je jako zamienniki ryżu oraz ziemniaków.

W końcu polubiłam także zupy warzywne. Robię je  bez dodawania jakiejkolwiek chemii typu kostka rosołowa, vegeta czy przyprawa Maggi. Te niezdrowe dodatki zastępuję blanszowaniem warzyw na patelni w 2 łyżkach oliwy lub masła, dodatkiem sosu sojowego w dobrym składem oraz lubczyku. Najbardziej lubię zupy kremy np. dyniową, brokułową, kalafiorową.

IMG_7415

Bardzo dużą rolę w mojej kuchni odgrywają także przyprawy, ponieważ nadają cały smak potrawie. Nie wyobrażam sobie gotowania bez słodkiej papryki, przyprawy prowansalskiej, pieprzu cayenne, lubczyku, czosnku niedźwiedziego, pomidorów suszonych z czarnuszką (Rossmann), bazylii, oregano i innych. Moim ostatnim odkryciem są także płatki drożdżowe nieaktywne, uważane za wegetariański parmezan.

Do moich zdrowych nawyków należy także bardzo dokładne czytanie składów produktów. W większości produktów do chleba jest ogromna ilość dodatków i wypełniaczy, więc zwykle na mojej kanapce ląduje Bieluch naturalny, serek Turek naturalny lub zwykły ser biały. Lubię także przyrządzać warzywne smarowidła do kanapek np. pastę z fasoli i pieczonego czosnku, pastę z pieczonego kalafiora lub pastę ze słonecznika. Uwielbiam także avocadowe Guacamole.

Na śniadanie zwykle wybieram jajko na miękko (z własnego chowu) lub przepyszną owsiankę na mleku kokosowym z owocami np. bananem, kiwi, owocami goji, acai,  i z miodem.W ciągu dnia lubię podjadać, ale staram się wybierać jak najzdrowsze przekąski. Tutaj 6 moich ulubionych. Cukier zastąpiłam ksylitolem.

Jeśli chodzi o suplementację to piję sok z pokrzywy, ocet jabłkowy oraz olej z wiesiołka.

A Wy staracie się jeść zdrowo? Co zwykle ląduje na Waszym talerzu?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Lifestyle, Uroda, Wszystkie posty i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*